Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Frågor om DF Lönebesked

Hej!
Trevligt med den nya appen för lönebesked!
Vi har börjat slussa över kunderna i det här och har ett par frågor:

1. Måste kunden ha ett konto I DF för att kunna kopplas till Lönebesked eller kan man koppla detta direkt mot BL lön?
2. Om ja på ovanstående. Måste kunden ha en fullversion i DF eller räcker det med en ekonomiöversikt?
3. Vi har redan fått frågor om funktionerna Kvitto, Körjournal och Tidrapport. När i framtiden är detta planerat?
4. Vissa kunder har både ett AB och ett EF, båda kopplade i DF med varsitt inlogg.
Det ena kontot med org-nr och det andra kontot med pers-nr. Här uppstår en krock och vi kan inte bjuda in den anställde (ägaren till AB) eftersom denne även har ett DF-konto. Man kan alltså inte ha både ett DF-konto och DF Lönebesked?

Tack på förhand!

Daniel Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Daniel!

    Javisst, det är väldigt kul att äntligen ha fått släppa appen! Kul att ni är på g att slussa över kunderna.

    1) Nej, kunden behöver inte tidigare ha ett konto i DF. Det går alltså utmärkt att bara använda lönebeskedsappen. Löneappen kostar 5:- per användare och månad (från och med årsskiftet).
    3) Här har jag dessvärre inget riktigt bra svar. För att ha appen redo vid GDPR-inträdet valde vi att göra en bantad version, dvs den vi nu har släppt. Det har ännu inte tagits upp för prioritering eller diskussion hur/när vi fortsätter med den större varianten.
    4) Det går bra att ha både "vanliga" appen och lönebesked. Det förutsätter dock att användaren är densamma och dessutom verksam i samma företag i DF. Dvs, en användare med vanliga appen kan också bjudas in att använda löneappen och vice versa. I de fall man existerar i form av flera användare mot flera företag blir det dock problem. Ett personnummer kan i dagsläget bara vara aktivt på en användare och en användare kan bara vara aktiv i ett företag. I framtiden vore det såklart trevligt om en användare skulle kunna ha ett obegränsat antal företag kopplade till sig, och t ex vid inloggning få välja vilket man vill jobba i just där och då.

    Mvh,
    Markus Support
  • Tack för snabbt svar.

    Jag var kanske lite otydlig i fråga 2 😀
    Förtydligande: Om kunden inte behöver vara kopplad till DF sedan tidigare. Hur bjuder vi då in till appen Lönebesked? Idag går ju inbjudningarna bara att göra till kopplade kunder och dess anställda via DF om jag förstått det rätt?

    Så hur gör vi om vi har ett kundföretag med låt säga 4 anställda som INTE arbetar i DF idag utan "bara" i BL lön. Kan det kundföretaget använda appen Lönebesked?
    Daniel
  • Hej igen!

    Om kunden inte är aktiv i Digitala Företaget sedan tidigare så läggs företaget upp i DF i samband med att du trycker på knappen i BL Administration. Därefter kan de anställda bjudas in att använda löneappen mot det företaget.

    För att ta ditt exempel ovan: Tryck på knappen i BL Administration då du är aktiv i det företaget. Företaget läggs upp i DF. Bjud in de fyra via adminverktyget. Kostnaden för det blir totalt 20:- i månaden.

    Hoppas det var svar på din fråga!


    Markus Support
  • Ok, då förstår jag, tack!
    En sista fråga 😀

    Om (när) kunden vill uppgradera till att använda DF fullt ut.
    Skickar vi en inbjudan som vanligt då eller uppgraderar vi detta på annat sätt?

    Tack!
    Daniel
  • Toppen! Det är bara att fråga på 😀

    Det löser du via Mötesplatsen - Kopplade kunder och klickar på Bjud in användare intill det företag där du vill lägga till en tjänst.

    Mvh,
    Markus Support
  • Hej
    många bra frågor men lite svar. Det är ju inte bra att jag inte kan använda mitt personnummer på mer än ett företag. Jag kan alltså inte få lön från mer än ett företag!
    Mats Gunnarsson
  • Hej Mats!

    Ambitionen är att öppna upp för att en användare ska kunna vara kopplad till flera företag inom rimlig tid, men just nu är det dock inte möjligt. Däremot går det att lösa ändå tills vidare. Man får helt enkelt logga in med användarnamn och lösenord med användare nummer två. Denna användare behöver dock ha en egen e-postadress och man behöver också "lura" systemet med ett fiktigt personnummer. Vi är medvetna om att detta är ett trubbig sätt att göra det på och kan förhoppningsvis lösa det framöver.

    Mvh,
    Markus Support
  • Tack för svar, en fråga till som jag fått från några anställda. Hur gör de för att skriva ut lönebeskeden från appen?
    Mats Gunnarsson
  • Hej Mats!

    När man visar ett lönebesked i appen så finns där en "PDF-knapp". När man klickar på den presenteras ett antal funktioner, såsom skriva ut, spara ner, skicka vidare osv. Men, kanske det enklaste sättet att skriva ut ett lönebesked är att via en dator gå till https://lonebesked-app.digitalaforetaget.se och logga in den vägen och därefter skriva ut lönebeskeden.

    Mvh,
    Markus Support
  • Hur lurar man systemet med ett fiktivt personnummer? jag får bara svaret att det "is not a valid SE personal number"
    Mats Gunnarsson
  • Hej Mats!

    Det finns lite olika tjänster som kan generera korrekt uppställda, men fiktiva, personnummer. Ett exempel på en sådan tjänst är www.fejk.se.

    Mvh,
    Markus Support
  • Det funkar fortfarande inte, jag har bytt personnummer och e-postadress men det funkar inte med mig själv, alla andra går det bra men inte mig. Kan det vara någon annan inställning som felar?
    Mats Gunnarsson
  • Den e-postadress du försöker använda, den är inte möjligtvis aktiv i något ytterligare företag i Digitala Företaget?

    Mvh 

    Markus Support
  • Jag sköter lönerna åt en kund med många säsongsarbetare under sommaren. Kommer vi att debiteras 5 kr/användare även under de månader då inga löner betalas ut till dessa anställda?
    Karl Gunnar Sjöqvist
  • Hej!
    Som lösningen för debitering av tjänsten ser ut nu så kommer man faktureras månadsvis för kopplade anställda. Jag föreslår i så fall att man kopplar bort de anställda under de perioderna på året man inte betalar ut löner till dem. Tjänsten är gratis året ut men jag föreslår att ni kontaktar vår säljavdelning så kan vi säkert komma överens om något upplägg som kan fungera.
    Ha en trevlig dag!
    Linda Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.