Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Inlägg med kritik av DF censurerat?

Hej, för några dagar sedan skrev jag till er och bad att få bli kontaktad av någon ansvarig hos er ang ett antal frågestälningar jag har samlat på mig.
Ingen har kontaktat mig och inte hellerhar inlägget publicerats.
Är det möjligt att bli uppringd av någon för direktkontakt?
Mitt mål är att assistera så att DF kan bli den fantastiska tjänst som den kan bli.
Hälsningar, Frank
Frank Dandenell Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Frank!

    Ditt inlägg från i söndags besvarades via mail i måndags där vi bad dig att specificera dina frågor/funderingar och förslag, för att vi skulle ha möjlighet att ge så bra svar som möjligt. Ska jag skicka om mailet i det fall du inte nåddes av det? Alternativet är att du gör samma sak här, dvs specar upp det du klurar på. 

    Vi uppskattar att du vill vara med och förbättra tjänsten!

    Markus Support
  • Hej, jag vill faktiskt prata med någon.
    Hälsningar Frank
    Frsnk
  • Hej, tack för samtalet, jag förstår att jag ändå måste mejla in mina synpunkter.
    Tyvärr nådde ert mejlsvar ens min skräppost.

    Utöver de antal frågeställningar jag tidigare skickat in via forumet, har dessa tillkommit:
    ANdroid - vid slutförande av händelseregistrering och man får sitt verifikatnr  skickas man  tilllbaka in i redigeringsläge för nyss skapade händelse. Oavsett om jag klickar på kryss för att stänga eller Fortsätt.
    Varje gång.

    Det tar minst 10 sek att spara en registrering, flera bilder i en händelse kan upp till minuter
     Android - kamera fokuserar ej om man väljer Ta bild, alltid oskarpt. Funkar om man väljer Ladda upp bild > Kamera > Fota > Klicka Ok.
    Varje gång.

    Otydligt att förstå när man får "Lägga till betalning" eller ej vid reg av kostnad.

    Om en faktura läggs till betalning med framtida datum ( t ex samma som är inlagt som betaldatum på banken) så markeras den som betald i DF trots att datumet är i framtiden.
    Varje gång.

    Vid import av tidrapport och körjournal till faktura så ligger de kvar i listan och det blir mycket snabbt oöverskådligt vad man har redan har fakturerat.

    Svårt att snabblägga till enstaka artiklar, funktionen för meddelande har en mycket liten fontstorlek på själva fakturan och mina kunder missar den.
    Varje gång.

    Hur ska man arbeta effektivt med DF om man som jag har en kund som jag besöker ca 5-10 ggr /månad och varje gång gör olika uppdrag som kunden vill ha specificerat på faktura.
    Jag skriver ju in dessa av någon anledning i min tidrapport men på fakturan är de bortrensade. Vad är tanken med det?
    Det går inte heller enkelt att klippa och klistra från tidrapporten in i faktura, med mindre än att man får logga in på DF i två olika webbläsarfönster för att kunna föra över info mellan tidrapport och faktura.
    Är det effektivt och smidigt?

    Jag har massor av mer flödesmässiga frågeställningar men kan inte förmå mig att lägga mer tid, då jag är rädd att jag endast får standardsvaret:
    "Det är något som vi kommer undersöka inför nästa version."

    Kan ni komma med något mer konkret har jag gärna en utvecklande dialog.'

    Hälsningar, Frank





    Frank
  • Hej Frank,

    Nu har vi haft haft tillfälle att testa oss igenom de punkter du listat ovan och ska försöka besvara och bena i dessa nedan. Det är precis som du skriver toppen om vi kan hålla en utvecklande dialog, och det är viktigt att det görs med en positiv och god ton, det är en förutsättning för att det ska bli ett konstruktivt utbyte.

    "ANdroid - vid slutförande av händelseregistrering och man får sitt verifikatnr skickas man tilllbaka in i redigeringsläge för nyss skapade händelse. Oavsett om jag klickar på kryss för att stänga eller Fortsätt. Varje gång." 
    Svar: Vi lyckas inte återskapa samma problematik här hos oss. Vi har testat på ett flertal Android-enheter utan att lyckas, utan landar varje gång den aktuella händelsens sammanfattning, vilket är det tänkta beteendet. Det vore därför intressant att veta vilken Android-enhet samt vilket version av operativsystemet du använder.

    ”Det tar minst 10 sek att spara en registrering, flera bilder i en händelse kan upp till minuter”
    Svar: Gäller detta när du jobbar i webbläsaren? Vi har två kända problem där som skulle kunna påverka detta. Det ena är i de fall man använder sig av Google Chrome, då kan vissa installerade tillägg ställa till det och påverka laddtiderna rätt avsevärt. Det andra kända problemet gäller händelser med representation, då kan det ibland strula att spara. Båda dessa är klassade som buggar och ligger högt i kölistan för att åtgärdas. Är det istället så att du har dessa problem i mobilen är det dock klurigare. Där sparar jag vid test en händelse med fyra bildunderlag och fullständigt ifylld händelseinformation på bara ett par-tre sekunder.

    ”Android - kamera fokuserar ej om man väljer Ta bild, alltid oskarpt. Funkar om man väljer Ladda upp bild > Kamera > Fota > Klicka Ok.
    Varje gång.”

    Svar: Vi har en annan kund som rapporterat samma fel och vi har utifrån den info vi fått där inte lyckats hitta vad problemet är, inte heller återskapa det. Även här vore det intressant att veta mer exakt vilken enhet du använder samt vilket operativsystem osv för att vi ska kunna felsöka och hitta källan till problemet. Det är inte troligt, men det skulle kunna vara värt att testa att installera om appen för att se om det kan hjälpa.

    ”Otydligt att förstå när man får "Lägga till betalning" eller ej vid reg av kostnad.”
    Svar: Jag är inte helt med på exakt hur du menar här, men jag antar att det gäller leverantörsfakturor? En faktura kan ju antingen vara betald eller ej betald. Betalningen lägger du till då fakturan betalats. Om du har ytterligare funderingar kring rutiner gällande betalningar eller upplever det som rörigt med de tillgängliga betalsätten bör du ta detta med din byrå, de har nämligen möjlighet att påverka detta i viss mån.

    ”Om en faktura läggs till betalning med framtida datum ( t ex samma som är inlagt som betaldatum på banken) så markeras den som betald i DF trots att datumet är i framtiden.
    Varje gång.”

    Svar: Det stämmer. Systemet är konstruerat precis så, en fullt betald faktura kommer oavsett betaldatum alltid att visas som betald i appen och tar alltså inte hänsyn till framtida datum. Det beror såklart lite på hur man jobbar, men vi tror att de allra flesta användare registrerar betalningar på betalningsdagen eller därefter och det här är därför inget vi planerar att ändra på i dagsläget.

    ”Vid import av tidrapport och körjournal till faktura så ligger de kvar i listan och det blir mycket snabbt oöverskådligt vad man har redan har fakturerat.”
    Svar: Det här vi medvetna om, och det är fler än du som påpekat samma sak. Vi behöver definitivt ordna till detta, men innan det går att göra behöver andra tekniska tillpassningar göras i systemet. Dvs, det låter sig inte göras innan det att vi gjort vissa ändringar i strukturen, något som sker löpande.

    ”Svårt att snabblägga till enstaka artiklar, funktionen för meddelande har en mycket liten fontstorlek på själva fakturan och mina kunder missar den.
    Varje gång.”

    Svar: Anledningen till att vi valt en mindre fontstorlek i meddelandet är för att många önskat att ha ett tilltaget utrymme för meddelandet, något som bli enklare med mindre text. Vi har inga rapporter från andra kunder gällande att man missar meddelandet, men vi får ta en diskussion i kombination med några användartester för att få ett större underlag. Gällande snabbtillägg av artiklar har vi pratat om möjligheten att direkt i fakturaregistreringen kunna lägga till artiklar, dvs skriva in dessa direkt i fakturan. Rent tekniskt är vi dock en bit därifrån, det krävs rätt omfattande tekniska tillpassningar något som i dagsläget inte är prioriterat.

    ”Hur ska man arbeta effektivt med DF om man som jag har en kund som jag besöker ca 5-10 ggr /månad och varje gång gör olika uppdrag som kunden vill ha specificerat på faktura.
    Jag skriver ju in dessa av någon anledning i min tidrapport men på fakturan är de bortrensade. Vad är tanken med det?”

    Svar: Givetvis vill man ha med titeln till fakturan när man importerar sina tidrapporter. Det som skrivs idag, dvs ”Timmar” följt av arbetsdatum är inte optimalt och lite av en teknisk genväg. Önskemålet finns sedan tidigare men har ännu inte viktats tillräckligt för att adresseras.
    William Support
  • Jag ska försöka hålla mig kort, se mina svar under era:


    "ANdroid - vid slutförande av händelseregistrering och man får sitt verifikatnr skickas man tilllbaka in i redigeringsläge för nyss skapade händelse. Oavsett om jag klickar på kryss för att stänga eller Fortsätt. Varje gång." 
    Svar: Vi lyckas inte återskapa samma problematik här hos oss. Vi har testat på ett flertal Android-enheter utan att lyckas, utan landar varje gång den aktuella händelsens sammanfattning, vilket är det tänkta beteendet. Det vore därför intressant att veta vilken Android-enhet samt vilket version av operativsystemet du använder.
    Kommentar: Ni har rätt, det är ej redigeringsläget utan översikten jag kommer till. Dock känns det som ett onödigt extra steg som bara tar extra tid och klickningar när man vill mata in flera kvitton efter varandra.
    På dator finns valet att direkt lägga till nästa inmatning utan att behöva stänga översikten.
    Jag föredrar mobilen vid inmatning av kvitton/fakturor efter som jag kan fota av dem direkt. Har testat att fota med mobilen och sen föra över till datorn, men de är svårt att se vilket kvitto/faktura den är man väljer att ladda upp, då förhandsgranskningarna är små och svårtydda.
    Det går mycket smidigare via mobilen.



    ”Det tar minst 10 sek att spara en registrering, flera bilder i en händelse kan upp till minuter”
    Svar: Gäller detta när du jobbar i webbläsaren? Vi har två kända problem där som skulle kunna påverka detta. Det ena är i de fall man använder sig av Google Chrome, då kan vissa installerade tillägg ställa till det och påverka laddtiderna rätt avsevärt. Det andra kända problemet gäller händelser med representation, då kan det ibland strula att spara. Båda dessa är klassade som buggar och ligger högt i kölistan för att åtgärdas. Är det istället så att du har dessa problem i mobilen är det dock klurigare. Där sparar jag vid test en händelse med fyra bildunderlag och fullständigt ifylld händelseinformation på bara ett par-tre sekunder.
    Kommentar: Det gäller främst mobilen, dator har jag ej testat i någon större utsträckning.

    ”Android - kamera fokuserar ej om man väljer Ta bild, alltid oskarpt. Funkar om man väljer Ladda upp bild > Kamera > Fota > Klicka Ok.
    Varje gång.”

    Svar: Vi har en annan kund som rapporterat samma fel och vi har utifrån den info vi fått där inte lyckats hitta vad problemet är, inte heller återskapa det. Även här vore det intressant att veta mer exakt vilken enhet du använder samt vilket operativsystem osv för att vi ska kunna felsöka och hitta källan till problemet. Det är inte troligt, men det skulle kunna vara värt att testa att installera om appen för att se om det kan hjälpa.
    Kommentar: Det hjälper ibland att starta om DF på mobilen men inte alltid. Nåt är instabilt. Mobilen är en Samsung Galaxy A8 Android 7.7.7

    ”Otydligt att förstå när man får "Lägga till betalning" eller ej vid reg av kostnad.”
    Svar: Jag är inte helt med på exakt hur du menar här, men jag antar att det gäller leverantörsfakturor? En faktura kan ju antingen vara betald eller ej betald. Betalningen lägger du till då fakturan betalats. Om du har ytterligare funderingar kring rutiner gällande betalningar eller upplever det som rörigt med de tillgängliga betalsätten bör du ta detta med din byrå, de har nämligen möjlighet att påverka detta i viss mån.
    Kommentar: Ok, jag ska prata med byrån.

    ”Om en faktura läggs till betalning med framtida datum ( t ex samma som är inlagt som betaldatum på banken) så markeras den som betald i DF trots att datumet är i framtiden.
    Varje gång.”

    Svar: Det stämmer. Systemet är konstruerat precis så, en fullt betald faktura kommer oavsett betaldatum alltid att visas som betald i appen och tar alltså inte hänsyn till framtida datum. Det beror såklart lite på hur man jobbar, men vi tror att de allra flesta användare registrerar betalningar på betalningsdagen eller därefter och det här är därför inget vi planerar att ändra på i dagsläget.
    Kommentar: Jag kan leva med det.

    ”Vid import av tidrapport och körjournal till faktura så ligger de kvar i listan och det blir mycket snabbt oöverskådligt vad man har redan har fakturerat.”
    Svar: Det här vi medvetna om, och det är fler än du som påpekat samma sak. Vi behöver definitivt ordna till detta, men innan det går att göra behöver andra tekniska tillpassningar göras i systemet. Dvs, det låter sig inte göras innan det att vi gjort vissa ändringar i strukturen, något som sker löpande.
    Kommentar: Detta är ju en högst avgörande del för att få till ett effektivt arbete och kunna följa vad man gjort och bör göra. Hittils har jag fått förslag att jag ska spara dessa uppgifter i ett separat eget dokument och hålla koll där.
    Denna avsaknad av uppföljning gör att arbetsmängden ökat rejält att hålla koll. Och att kollen dessutom är sämre. Jag kan inte poängtera nog hur viktigt det är att detta kommer iordning



    ”Svårt att snabblägga till enstaka artiklar, funktionen för meddelande har en mycket liten fontstorlek på själva fakturan och mina kunder missar den.
    Varje gång.”

    Svar: Anledningen till att vi valt en mindre fontstorlek i meddelandet är för att många önskat att ha ett tilltaget utrymme för meddelandet, något som bli enklare med mindre text. Vi har inga rapporter från andra kunder gällande att man missar meddelandet, men vi får ta en diskussion i kombination med några användartester för att få ett större underlag. Gällande snabbtillägg av artiklar har vi pratat om möjligheten att direkt i fakturaregistreringen kunna lägga till artiklar, dvs skriva in dessa direkt i fakturan. Rent tekniskt är vi dock en bit därifrån, det krävs rätt omfattande tekniska tillpassningar något som i dagsläget inte är prioriterat.
    Kommentar: Jag förstår och meddelandet behövs ju mest för att det är svårt att fakturera med detaljinfo från tidrapport i nuläget. Får ni ordning på det så är det inget som stör.

    ”Hur ska man arbeta effektivt med DF om man som jag har en kund som jag besöker ca 5-10 ggr /månad och varje gång gör olika uppdrag som kunden vill ha specificerat på faktura.
    Jag skriver ju in dessa av någon anledning i min tidrapport men på fakturan är de bortrensade. Vad är tanken med det?”

    Svar: Givetvis vill man ha med titeln till fakturan när man importerar sina tidrapporter. Det som skrivs idag, dvs ”Timmar” följt av arbetsdatum är inte optimalt och lite av en teknisk genväg. Önskemålet finns sedan tidigare men har ännu inte viktats tillräckligt för att adresseras.
    Kommentar: Jag säger samma sak som angående tidrapport/körjournal - det är av högsta vikt och jag har lite svårt att förstå att det inte viktats högre. Det gör fakturaarbetet väldigt omständigt med klippande och klistrande mellan olika webbläsare inloggade på DF samt stor risk för misstag. 

    Summering: Jag kan lätt acceptera de flesta mindre problem men avsaknaden detalerade fakturaposter baserat på tidrapport
    samt obefintlig hantering av vad som fakturerats är de två punkter som verkligen gör det svårarbetat och tidsödande med DF.
    Och det får mig att undra ifall jag missförstått poängen med DF, att det inte är ett system för alla oss som åker runt mellan olika kunder dagligen och fakturerar många småtimmar som man samlar på sig och har diverse varierande utlägg för.
    Och jag får känslan av att ni på pappret har planerat och analyserat väldigt noga hur DF ska utvecklas, men kanske inte riktigt testkört det live en en riktig arbetssituation.

    Vänligen, Frank Dandenell
    Frank
  • Hej Frank!

    Vi har en idé om att lägga till en genväg direkt till nästa kvitto (eller vad man nu är på väg att registrera), detta eftersom vi förstått att folk jobbar precis som du beskriver, man registrerar flera kvitton i följd.

    Det låter underligt att du upplever så lång tid för att spara händelser även då du använder mobilen. Jag tänker att det möjligtvis skulle kunna ha att göra med aktuell signalstyrka vid registreringstillfället, dvs är anslutningen lite trött så tar det längre tid att spara osv. Vi har nämligen inga andra rapporter om detta och lyckas inte heller återskapa det annat än just vid sämre anslutning. Ska försöka göra lite tester med samma telefonmodell som du har för att se om det kan ha med den att göra. 

    Vi ska undersöka vidare gällande problemet med att kameran inte fokuserar. Det visar sig att du har samma mobil som den andra kunden som rapporterat samma problem, så det kan vara en tänkbar angreppsvinkel för att hitta problemet.

    Och slutligen, gällande importen av tidrapporter etc. Vi förstår verkligen att det blir problematiskt och frustrerande då man som du har många registreringar - så fort vi fått till de nödvändiga tillpassningarna av systemet hoppas jag att vi kan implementera någon tjusig lösning för detta.

    Häslningar
    Markus Support
  • Jag är nog benägen att hålla med Frank i mycket av det han skriver. Jag provar just nu funktionerna i en byråversion för att veta vad jag pratar om när jag sen ska ta det med en kund.
    Om det är så att man har mer än max 4-5 händelser per dag, så känns det som att det hela blir väldigt tidsödande, och man tillbringar mycket tid med att pilla i mobilen.
    Systemen känns långt ifrån helt utvecklade, och för tillfället känner jag att det blir svårt att sälja in konceptet till andra än de som redan på förhand är väldigt entusiastiska.
    Sen är det väl naturligtvis upp till mig att lära mig mer om hur det fungerar. Idag körde jag exempelvis fast på ett kvitto där jag betalat porto, och lite godis, med företagskortet. Både en företagshändelse och ett uttag till ägaren alltså.
    När man då börjar registrera en kostnad, så finns sen inte alternativet 'uttag ägare' med som möjligt konto att välja. Jag gav upp, och slängde hela kvittot istället.
    Och det här är ju en jättevanlig situation, att det slinker med nåt privat på ett köp. Så på nåt smidigt sätt borde det ju gå att fix.
    Ingvar
  • Hej Ingvar!

    Beklagar om du upplever det som trubbigt att jobba i verktyget. Som i tidigare svar ovan till Frank så pågår det arbete kring detta - flöden ska förbättras och snabbas upp, och vår ambition är att appen ska vara enkel och smidig att jobba i.

    Gällande administratörsverktyget, som du också jobbar i, har det hänt väldigt mycket på slutet och mer är på väg. Redan i dagarna kommer vi släppa ett paket med "småfixar" som flyttar om saker och lägger de på en mer logisk plats, detta för att göra navigeringen i systemet mycket snabbare.

    När det kommer till de konton (betalkonton, intänktskonton, och kostnadskonton) som listas i appen är det fullt möjligt att påverka uppsättningen. De konton som listas är enbart en standarduppsättning. Du kan skapa egna kontogrupper/kontoplaner via inställningarna, läs mer om detta här:
    https://start.digitalaforetaget.se/artiklar/adminverktyget/installningar/

    Mvh,
    Markus Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.