Till senaste kommentaren

Skapat två likadana fakturor, hur hanterar jag detta?

Skapade ett utkast för en faktura till kund men skickade den inte.
Nu så beslutade jag mig för att äntligen skicka fakturan, men hade glömt utkastet och skapade en ny faktura med nytt löpnummer som jag nu satt i skickat status (OBS skickade den enbart till mig, INTE till kunden).
Så nu har jag en lucka i "löpnummren" då utkastet ligger kvar med ett mindre löpnummer, men som ju är för samma jobb). vilket man tydligen inte för ha.

Jag vill alltså "makulera/ta bort" den senaste "skickade" fakturan (behöver inte göra något mot kund då den inte skickades direkt till kunden).

Frågan är hur jag gör detta bäst?
Daniel Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,

    Ligger fakturan under Utkast så kan du låta den vara så. Vill du inte att den ska ligga där så kan du skicka den till dig själv men då måste du även komma ihåg att kreditera den.

    Skickar med en länk där du kan läsa om hur man kreditera en faktura, https://start.digitalaforetaget.se/artiklar/appen/mer-faktura/ 

    Med vänliga hälsningar
    Maja Johansson Support
  • Hi
    I send invoice to my self to check how it will look.
    How can I cancel the invoice in app?
    I set the fake client and now I can't cancel it because it's connected with that invoice.

    Mateus
  • Hi Mateus!

    The invoice nor the customer can be deleted in the app since they're related. Faulty invoices should be handled with credit notes (edit invoice - "Kreditera faktura"). But, since these are test invoices I'll se if our developers can have them deleted from the database. There are currently two invoices created, should we have them both removed?

    After removal of invoices you can edit the customer, change it's name etc and use it for a real customer - so, no need to remove customer itself.

    Regards,
    Markus Hellström Support
  • Hi Markus !

    Thank you for your response.

    Yes. I would like to delete both of them.
    Now I understand and I know how it will look .

    Thank you and have a nice day!

    Mateus
    Mateus
  • Hi again!

    We will have them removed sometime during today.

    Have a nice day!
    Markus Hellström Support
  • Vore det inte lämpligt att lägga till funktionen "ta bort"-knapp under alternativ för en faktura som inte är skickad eller betalad?

    vad för anledning behöver man ha för att behålla en påbörjad/ej avslutad faktura?
    Kalle
  • Hej,

    Jag tar vidare detta som ett önskemål. Att det inte går att ta bort idag är för att fakturan direkt får ett fakturanummer och tar man då bort kan det bli ett glapp i nummerserien.

    Med vänliga hälsningar
    Maja Johansson Support
  • Hej!
    Ok
    Jag vet inte hur det funkar med programmering men den räknar ju automatiskt uppåt. Går det att programmera så den väljer lägsta lediga nummer så sätt får man inget glapp i nummerordning.
    Kalle
  • Hej,
    Det vet jag tyvärr inte. Men anledningen till att det inte fungerar så nu är att två fakturor inte ska kunna få samma fakturanummer. Till exempel om en faktura är skapad och skickad till kund och den av någon anledning makuleras så kommer möjligheten finnas att skapa en till faktura med samma fakturanummer vilket kan bli fel.

    Med vänliga hälsningar, 

    Julia Nyhem Helsing Support
  • Jag har gjort något liknande det som beskrivs ovan och skapat ett glapp i mina fakturanummer eftersom jag trodde att detta skulle kunna redigeras i efterhand.
    Jag skulle helst av allt vilja rader båda de fakturor som fn ligger i utkast hos mig (inget skickat till kund) och börja om igen.
    Måste jag ha hjälp att fixa det?
    Jag har också problem att redigera en procentsats i moms i ett utkast - trots att jag klickar på redigera ändras inte %-satsen?
    Maria
  • Hej,
    Vill du radera något fyller du i blanketten nedan då vi måste göra det härifrån och då raderar vi från det fakturanummer du anger fram till det sista. Vi kan tyvärr inte radera nått mitt i serien då det blir ett glapp. Var noga med att specificera vad du vill ta bort.

    Redigerar du en lev.faktura eller en kundfaktura? Vi testade på båda typerna av fakturorna det fungerade härifrån. Vi ser gärna att du ringer vår support med öppettider 09.30-16.00 på 0650-541405.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Nyhem Helsing Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.