Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Utskrift av fakturor i appen

Hej
Ursäkta en dum fråga men det kan ju vara så att en kund inte vill ha fakturan via mail. Kan man på något sätt skriva ut fakturan via det digitala företaget? Eller kan kunden skicka ett underlag via digitala företaget till mig som byrå och jag skriver ut fakturan?

Mvh Linda

Kommentarer

  • Hej,

    Du kan inte göra en utskrift av en faktura direkt från ett mail. Däremot kan du skicka en kopia av fakturan till dig själv och från bilagan i ditt e-postmeddelandet göra en utskrift. För att skicka kopian till sig själv väljer man i appen Mer - Fakturor - Skickade - gå in på aktuell faktura - välj prickarna uppe till höger - Skicka till dig själv.
    Jenny Support
  • Jag har en kund som inte har någon E-post. Måste ju gå att ordna så man kan skriva ut fakturan utan att mejla sig själv?
    Johan
  • Hej,

    De sätt du kan välja mellan är att antingen skicka fakturan till dig själv och göra utskriften från mailprogrammet i datorn, normalt har man ju ingen skrivare kopplad till sin telefon. Alternativet är, om du är kopplad till en administratör/redovisningsbyrå att låta dem göra utskriften i administratörsverktyget och skicka till kunden.

    Jenny Support
  • Vore bra om det i inställningar på kunden klart framgår att den inlagda e-postadressen är den som fakturan skickas till. Ska man själv skriva ut fakturan så ska man ju inte skriva kundens mail här. Kanske ska det finna smöjlighet att lägga in två adresser. En kundmail och fakturamail.
    Kenth Lundberg
  • Hej Kenth!

    Det kanske behövs ett förtydligande där, så man förstår att det är dit fakturan kommer skickas - jag ska se om vi kan få till det. Vad gäller de dubbla fälten för e-post är det något vi ska fundera över och utvärdera.

    Tack för din feedback!

    Mvh,
    Markus Support
  • Jag har fått önskemål från mina kunder om en utskriftsknapp. Det finns ju en del som jobbar i webbläsaren och kanske kan skapa fakturan när kunden är på besök (tänk massör) och ge dem i handen. Detta skulle underlätta jämfört att skapa, maila sig själv, öppna mailprogrammet, hitta mailet (som inte alltid kommer på studs), öppna PDF:en och sen skriva ut.

    Är utskriftsmöjlighet något som kan tänkas dyka upp?
    Robert Lindblad
  • Hej,

    När man skapat fakturan kan man förhandsgranska den och spara bilden som en pdf, sen därifrån välja att skriva ut den.
    Jag tar med detta som ett önskemål.

    Med vänliga hälsningar
    Maja Support
  • Går det att lägga in någonstans att fakturan alltid automatiskt också ska skickas till sig själv? Jag tänker då på arkiveringsplikten för räkenskapshandlingar så att fakturorna också finns på annan plats än i denna databas. Eller hur har ni tänkt där?
    Monica Lööf
  • Hej!

    Detta är en funktion som det finns tankar om att implementera i senare versioner av appen, det du kan göra nu är att skriva in din egen mail efter kundens när du väljer skicka i faktureringen.
    Observera att dessa ska avskiljas med kommatecken (Tex Mail1@mail.com, mail2@mail.com).

    Mvh,
    Mattias Support
  • Hej
    Om jag vill spara en faktura från mejl till DF, vart kan jag då hitta fakturan?
    Anna-Karin
  • Hej!

    Skulle du kunna utveckla frågan, menar du att du fått en faktura via mail som du vill läsa in i DF?
    Mattias Support
  • Ja precis, fakturan ligger som pdf och i valen jag har finns DF som alternativ att spara i, när jag trycker på den kommer jag till inloggnings sidan för DF, men när jag loggar in hittar jag inte fakturan
    Anna-Karin
  • Hejsan,

    När du väljer att spara i Digitala Företaget så ska du komma in i appen och få välja vilken typ av händelse det är som du vill spara PDFen som, men jag ser att även jag kommer till inloggningssidan istället, så vi får kolla upp det och se till att fixa det.

    Tills vidare blir lösningen att spara ner PDFen i bildalbumet i telefonen, skapa en ny händelse i DF, välja "Ladda upp bild", och välja PDFen den vägen.

    Mvh,
    William Support
  • Hej igen,

    Det löste sig för mig genom att ominstallera appen, logga in i appen på nytt, och därefter prova att exportera igen. Prova gärna och se om samma lösning fungerar för dig.
    William Support
  • Jag skulle vilja återkomma till frågan om arkiveringsplikten. Min kund fakturerar via appen, vilket gör att en pdf skapas som mejlas vidare till den som fakturan är utställd på.

    Går det att på något sätt ladda ner fakturorna som pdf-filer så att vi har alla räkenskapshandlingar som krävs enligt lagar och regler hos kunden och inte bara uppe i molnet hos er? Eller menar ni att ni tar hand om arkivering av kundfakturor? Även vid en revision vill skattehandläggare naturligtvis se fakturan och inte bara en nedläst SIE-fil eller logga in i ett förkonteringssystem.

    Om jag förstår detta rätt är enda chansen att mejla en kopia till sig själv eller till sin redovisningskonsult, alternativ att redovisningskonsulten från adminverktyget ska sitta och ladda ner varje faktura en och en från DF. Har jag missat något?
    Monica Lööf
  • Hej!

    Om det är så att man önskar skriva ut/spara fakturan hos er lokalt kan ni göra detta igenom att maila fakturan till er själva (app användaren) och sedan spara ner/skriva ut.
    Ni kan också ladda ner PDF fakturan från administratörsverktyget, För att göra det går ni in på händelsen och trycker sedan på ladda ner knappen på listen precis ovan "bilden" på fakturan.
    Angående lagringen så är det precis som du skriver något som vi tar hand om då fakturorna alltid kommer finnas sparade i DF.
    Mattias Support
  • Den här frågan tycker jag behöver lyftas. Om jag är kund och har ansvar för att mina verifikationer är arkiverade på ett korrekt sätt så vill jag också kunna styra hur och var jag gör detta. Det är väl OK att de bara finns i DF så länge jag har den appen. Men om jag vill byta system och inte längre har tillgång till appen. Hur funkar det då?
    Kenth
  • Jag har lagt in en ny kund på DF och blev lite konfunderad när jag inte kunde se dennes händelser i administrationsverktyget. Fick via telefonsupport veta att detta beror på att det saknas vissa uppgifter i inställningarna på kunden.(vore ju bra om man fick någon  form av info om detta)
    Annars låter ju enkelt och logiskt ända till att jag försöker fylla i uppgifterna. Varför måste jag veta när denna enskilda firma grundades? Varför fastnar inte de uppgifter jag lägger in om företagsform och bokföringsmetod när jag sparar? Varför ska jag ange ett slutdatum på uppdrag som momsdeklaration?
    Ja det var bara några frågetecken efter ett försök att komplettera inställningarna?
    Kenth
  • Hej!
    Angående den första frågan så är svaret att: i DF så blir inget bokfört. Det blir bara konterat. Det bokförs först när man läser in SIE-filen i bokföringsprogrammet. Vill man som kund ta med sin bokföring från DF så får man be byrån om SIE-filerna.

    Att det borde finnas något meddelande om att man måste fylla i dessa uppgifter kan jag hålla med om. Det har helt enkelt inte hunnits med. Samma sak med dom övriga frågorna, tanken är inte att man ska vara tvungen att fylla i dessa uppgifter, vi jobbar på att få bort det också. Men fram tills att det är klart så är man tyvärr tvungen att göra det.
    Pelle Support
  • Angående svaret till den första frågan undrar jag hur ni nu tänker? Underlaget till räkenskaperna som den här tråden handlar om, är just fakturorna. Fakturorna är räkenskapsmaterial som måste finnas. Dessa svarade ni mig tidigare i tråden att ni arkiverar.

    Att manuellt behöva skriva in en epostadress i det mejl som automatiskt skickas till kunden med fakturan är lite meckigt att hålla på med, vilket gör att mina kunder istället valt att jag som administratör går in och manuellt laddar ner varje faktura en och en som pdf till bokföringen. Det tar extra tid, vilket jag naturligtvis tjänar pengar på (i de fall jag inte gett kunden ett fast pris), men inte min kund.

    Det finns troligen andra, som efter att ha läst det svar jag tidigare fick  "Angående lagringen så är det precis som du skriver något som vi tar hand om då fakturorna alltid kommer finnas sparade i DF" väljer att inte läsa ner dem lokalt utan låter fakturorna ligga kvar i "molnet".

    Har ni inte någon programmerare hos er som på ett enkelt sätt kan hitta en snabb och användarvänlig rutin för att få ner fakturorna lokalt? Exempelvis en epostadress två som det automatiskt skickas en kopia till. Detta blir ju nu än mer aktuellt då det idag kommer ett uttalande från er i tråden att "Vill man som kund ta med sin bokföring från DF så får man be byrån om SIE-filerna". SIE-filer innehåller inte komplett räkenskapsmaterial.
    Monica Lööf
  • Jag tycker att min fråga kvarstår. Det är inte bokföringsdatan som finns i sie-filen jag frågar om. Det löser jag med min kund. Men det är ju underlagen/verifikationerna som finns i DF som jag undrar över. Verkar vara svårt att få ett rakt svar. Hur kommer jag/kunden åt dessa den dag kunden vill byta system eller lägger ner sin verksamhet?
    Kenth
  • Hej

    Börjar med att besvara det övre inlägget, då tanken aldrig har varit att man ska hämta hem och spara ner underlagen lokalt finns det som ni vet i dagsläget ingen välutvecklad rutin för detta.
    Precis som vi tidigare sagt sköter vi lagringen i DF åt er och dom digitala underlagen i DF har precis samma värde som en pappers variant sett ur bokföringslagens ögon.
    En funktion för nedsparkade av underlagen är något vi arbetar på då främst för användande vid bruten koppling till kund.

    Angående frågan om underlagen och tillgängligheten till dessa efter att en koppling har brutits, kunden kommer alltid komma åt underlaget i appen och har där möjlighet att skicka underlagen till en ev ny redovisningskonsult.
    Som tidigare byrå kommer du innan kopplingen bryts behöva spara ner underlagen lokalt.
    Som jag skrev ovan jobbar just nu på en funktion för att snabbt ladda ner alla underlagen lokalt vid en avslutad koppling med en app användare.
    Mattias Support
  • Det blir jättebra om ni får till en funktion för att ladda ner samtliga underlag vid t ex bokslutstillfället eller vid en avslutad koppling till app-användaren. Då är i alla fall de funderingar jag haft lösta när den väl kommer.
    Monica Lööf

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.