Utskrift av fakturor i appen
Hej
Ursäkta en dum fråga men det kan ju vara så att en kund inte vill ha fakturan via mail. Kan man på något sätt skriva ut fakturan via det digitala företaget? Eller kan kunden skicka ett underlag via digitala företaget till mig som byrå och jag skriver ut fakturan?
Mvh Linda
Ursäkta en dum fråga men det kan ju vara så att en kund inte vill ha fakturan via mail. Kan man på något sätt skriva ut fakturan via det digitala företaget? Eller kan kunden skicka ett underlag via digitala företaget till mig som byrå och jag skriver ut fakturan?
Mvh Linda
Följ inlägget
0
följare
Du kan inte göra en utskrift av en faktura direkt från ett mail. Däremot kan du skicka en kopia av fakturan till dig själv och från bilagan i ditt e-postmeddelandet göra en utskrift. För att skicka kopian till sig själv väljer man i appen Mer - Fakturor - Skickade - gå in på aktuell faktura - välj prickarna uppe till höger - Skicka till dig själv.
De sätt du kan välja mellan är att antingen skicka fakturan till dig själv och göra utskriften från mailprogrammet i datorn, normalt har man ju ingen skrivare kopplad till sin telefon. Alternativet är, om du är kopplad till en administratör/redovisningsbyrå att låta dem göra utskriften i administratörsverktyget och skicka till kunden.
Det kanske behövs ett förtydligande där, så man förstår att det är dit fakturan kommer skickas - jag ska se om vi kan få till det. Vad gäller de dubbla fälten för e-post är det något vi ska fundera över och utvärdera.
Tack för din feedback!
Mvh,
Är utskriftsmöjlighet något som kan tänkas dyka upp?
När man skapat fakturan kan man förhandsgranska den och spara bilden som en pdf, sen därifrån välja att skriva ut den.
Jag tar med detta som ett önskemål.
Med vänliga hälsningar
Detta är en funktion som det finns tankar om att implementera i senare versioner av appen, det du kan göra nu är att skriva in din egen mail efter kundens när du väljer skicka i faktureringen.
Observera att dessa ska avskiljas med kommatecken (Tex Mail1@mail.com, mail2@mail.com).
Mvh,
Om jag vill spara en faktura från mejl till DF, vart kan jag då hitta fakturan?
Skulle du kunna utveckla frågan, menar du att du fått en faktura via mail som du vill läsa in i DF?
När du väljer att spara i Digitala Företaget så ska du komma in i appen och få välja vilken typ av händelse det är som du vill spara PDFen som, men jag ser att även jag kommer till inloggningssidan istället, så vi får kolla upp det och se till att fixa det.
Tills vidare blir lösningen att spara ner PDFen i bildalbumet i telefonen, skapa en ny händelse i DF, välja "Ladda upp bild", och välja PDFen den vägen.
Mvh,
Det löste sig för mig genom att ominstallera appen, logga in i appen på nytt, och därefter prova att exportera igen. Prova gärna och se om samma lösning fungerar för dig.
Går det att på något sätt ladda ner fakturorna som pdf-filer så att vi har alla räkenskapshandlingar som krävs enligt lagar och regler hos kunden och inte bara uppe i molnet hos er? Eller menar ni att ni tar hand om arkivering av kundfakturor? Även vid en revision vill skattehandläggare naturligtvis se fakturan och inte bara en nedläst SIE-fil eller logga in i ett förkonteringssystem.
Om jag förstår detta rätt är enda chansen att mejla en kopia till sig själv eller till sin redovisningskonsult, alternativ att redovisningskonsulten från adminverktyget ska sitta och ladda ner varje faktura en och en från DF. Har jag missat något?
Om det är så att man önskar skriva ut/spara fakturan hos er lokalt kan ni göra detta igenom att maila fakturan till er själva (app användaren) och sedan spara ner/skriva ut.
Ni kan också ladda ner PDF fakturan från administratörsverktyget, För att göra det går ni in på händelsen och trycker sedan på ladda ner knappen på listen precis ovan "bilden" på fakturan.
Angående lagringen så är det precis som du skriver något som vi tar hand om då fakturorna alltid kommer finnas sparade i DF.
Annars låter ju enkelt och logiskt ända till att jag försöker fylla i uppgifterna. Varför måste jag veta när denna enskilda firma grundades? Varför fastnar inte de uppgifter jag lägger in om företagsform och bokföringsmetod när jag sparar? Varför ska jag ange ett slutdatum på uppdrag som momsdeklaration?
Ja det var bara några frågetecken efter ett försök att komplettera inställningarna?
Angående den första frågan så är svaret att: i DF så blir inget bokfört. Det blir bara konterat. Det bokförs först när man läser in SIE-filen i bokföringsprogrammet. Vill man som kund ta med sin bokföring från DF så får man be byrån om SIE-filerna.
Att det borde finnas något meddelande om att man måste fylla i dessa uppgifter kan jag hålla med om. Det har helt enkelt inte hunnits med. Samma sak med dom övriga frågorna, tanken är inte att man ska vara tvungen att fylla i dessa uppgifter, vi jobbar på att få bort det också. Men fram tills att det är klart så är man tyvärr tvungen att göra det.
Att manuellt behöva skriva in en epostadress i det mejl som automatiskt skickas till kunden med fakturan är lite meckigt att hålla på med, vilket gör att mina kunder istället valt att jag som administratör går in och manuellt laddar ner varje faktura en och en som pdf till bokföringen. Det tar extra tid, vilket jag naturligtvis tjänar pengar på (i de fall jag inte gett kunden ett fast pris), men inte min kund.
Det finns troligen andra, som efter att ha läst det svar jag tidigare fick "Angående lagringen så är det precis som du skriver något som vi tar hand om då fakturorna alltid kommer finnas sparade i DF" väljer att inte läsa ner dem lokalt utan låter fakturorna ligga kvar i "molnet".
Har ni inte någon programmerare hos er som på ett enkelt sätt kan hitta en snabb och användarvänlig rutin för att få ner fakturorna lokalt? Exempelvis en epostadress två som det automatiskt skickas en kopia till. Detta blir ju nu än mer aktuellt då det idag kommer ett uttalande från er i tråden att "Vill man som kund ta med sin bokföring från DF så får man be byrån om SIE-filerna". SIE-filer innehåller inte komplett räkenskapsmaterial.
Börjar med att besvara det övre inlägget, då tanken aldrig har varit att man ska hämta hem och spara ner underlagen lokalt finns det som ni vet i dagsläget ingen välutvecklad rutin för detta.
Precis som vi tidigare sagt sköter vi lagringen i DF åt er och dom digitala underlagen i DF har precis samma värde som en pappers variant sett ur bokföringslagens ögon.
En funktion för nedsparkade av underlagen är något vi arbetar på då främst för användande vid bruten koppling till kund.
Angående frågan om underlagen och tillgängligheten till dessa efter att en koppling har brutits, kunden kommer alltid komma åt underlaget i appen och har där möjlighet att skicka underlagen till en ev ny redovisningskonsult.
Som tidigare byrå kommer du innan kopplingen bryts behöva spara ner underlagen lokalt.
Som jag skrev ovan jobbar just nu på en funktion för att snabbt ladda ner alla underlagen lokalt vid en avslutad koppling med en app användare.
Vet inte om det hänt något sedan angående det som tråden handlar om?
Dvs. om det finns någon användbar funktion för överföring av bildunderlag från DF till BLA eller annan extern lagring.I så fall vore det intressant att få reda på det.
Jag kommer i alla fall inte att lägga upp någon ny kund i DF innan den funktionen är säkrad.
Det finna nu en exportknapp till BL Administration som tar med all bokföring direkt in i programmet och den tar även med bilden på händelsen som ett kopplat dokument på verifikationen. Här kan du läsa mer om den funktionen https://start.digitalaforetaget.se/artiklar/adminverktyget/export-till-bl-administration/
Med vänliga hälsningar